Brev:
Antal måltider?
21. september 2009
Alder:
8 mdr.
Antal måltider?
Kære Helen,
Her er farmand kommet godt i gang med sin barsel. Drengene hygger rigtig, og de har fundet en god rytme sammen :o)
Jeg har lavet en oversigt til farmand, hvor han kan se, hvornår Mikkel plejer at spise (og hvad), sove, lege osv. Denne liste bruger han som en rettesnor, men tilpasser selv fra dag til dag, alt efter hvor længe Mikkel har sovet osv. Så det fungerer rigtig godt.
Nu er vi så bare kommet i tvivl om, hvorvidt Mikkel får mad nok? Jeg ved godt, at der ikke findes en fast regel for dette, og at det varierer fra barn til barn, men vi kan bare se, at der flere steder (også herinde) står, at børnene skal have gerne 5 måltider i løbet af en dag. Og det spiser Mikkel altså ikke...
Her er oversigt over, hvordan en normal dag ser ud:
kl. 4.30: vågner og bliver ammet. Falder hurtigt i søvn igen.
kl. 6.30: vågner og kommer over i sengen til os og putter lidt. Vi står op omkring kl. 7.00, nogengange lidt før.
kl. 7.30: Morgenmad - havregrød med frugtmos + vand i kop
kl. 9.00: puttes til formiddagslur. Sover som regel 2 timer.
kl. 11.30: frokost - rugbrødshapsere med leverpostej, torskerogn eller lign. + sødmælk i kop. Derefter som regel noget frugtmos eller frisk frugt til dessert. Får også nogen gange lidt ost eller agurk at gnave i.
kl. 14.00: puttes til eftermiddagslur. Sover som regel 2-3 timer.
kl. 17.00: eftermiddagssnack - frugtmos, eller grød med frugtmos, eller frisk frugt (varierer lidt efter, hvornår han spiste frokost og hvor meget)
kl. 18.30: Aftensmad - kartoffelmos, grøntsager og fisk eller kød + vand eller sødmælk i kop. Frugt til dessert.
kl. 19.30: Ammes og puttes i seng.
kl. 24.00: ammes og sover hurtigt videre.
Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt han får mælk nok? Og altså om han får nok mad/måltider i løbet af dagen? Han spiser generelt alt (7-9-13) og er rigtig glad for mad. Vi har lavet en "regel" der hedder, at han ikke må kunne spise op - altså at hvis han spiser alt på tallerkenen, så får han noget mere. På den måde sikrer vi, at han ikke går sulten fra bordet. Er det OK, eller skal vi i stedet skrue ned for mængden i et måltid og så skrue op for antallet af måltider? Eller er det OK, som vi gør nu?
Mikkel fylder 8 måneder i næste uge, han trives og er en super glad og livlig dreng. Hans mave er også kommet godt i gang igen, så det er jo bare vildt dejligt :o)
Kærlig hilsen
Karina